Rivor Volwassenenonderwijs: Inburgering en Educatie bevorderen zelfstandigheid

Geplaatst op 6 november 2024

De Academie Volwassenenonderwijs van ROC Rivor biedt onder andere trajecten op het gebied van Educatie en Inburgering. Voor de deelnemers zijn ze belangrijk om stappen naar (meer) zelfstandigheid te zetten. Het project ‘Wat ben je mooi’ geeft een aantal van hen een gezicht en een podium voor hun verhaal.

“We omarmen in het kader van LLO (Leven Lang Ontwikkelen) dat iedereen in Nederland zich permanent blijft scholen met het oog op de steeds veranderende arbeidsmarkt. En dat we zelfstandig moeten kunnen blijven functioneren in onze ingewikkelde maatschappij”, opent Lisanne Veraart, Coördinator Educatie en Inburgering bij Rivor Volwassenenonderwijs. “Precies daaraan draagt Inburgering en Educatie bij. Het zijn gewone onderwijsactiviteiten en zo moeten we er ook naar kijken. De deelnemers aan deze trajecten verdienen een positieve waardering.”

Ze vervolgt: “Om mee te kunnen doen in onze maatschappij moet je goed kunnen schrijven en lezen, je weg vinden op het internet, je persoonsgegevens beveiligen, omgaan met geld en veel andere zaken. Hiervoor is beheersing van het Nederlands noodzakelijk. Van mensen die in het buitenland geboren zijn verwachten we dat ze Nederlands leren. Maar ook Nederlanders kunnen een lage taalvaardigheid hebben. Onderzoek toont aan dat er landelijk zo’n 2,5 miljoen mensen moeite hebben met lezen en schrijven, ongeveer de helft daarvan is geboren en getogen in Nederland.”

“Inburgering en Educatie betreffen deels dezelfde groep mensen”, legt Lisanne uit. “Inburgeraars volgen een verplicht traject. Onderdeel daarvan is het leren van de Nederlandse taal en kennis van de Nederlandse maatschappij en de arbeidsmarkt. Bij Educatie richten we ons op mensen die hun basisvaardigheden verder willen ontwikkelen, zoals beter Nederlands lezen, schrijven en spreken, rekenen en omgaan met de computer. Dit zijn mensen die al lange tijd in Nederland wonen en klaar zijn met inburgeren, mensen uit landen in Europa en mensen die geboren en getogen zijn in Nederland, bij wie om welke reden dan ook deze vaardigheden niet goed aansluiten bij het niveau dat onze maatschappij vraagt.”

“Zowel het inburgeringstraject als het educatietraject zijn deels groepsgewijs en deels individueel van opzet. Onze docenten worden hierbij ondersteund door vrijwilligers die een training tot klassenassistent hebben gevolgd. Daardoor kunnen we gericht en individueel aandacht schenken aan deelnemers. En deelnemers helpen elkaar waar dat kan, dat versterkt de groepsgeest en de onderlinge verhoudingen.”

Met het oog op Educatie werkt Rivor ook regionaal samen met partners in het zogeheten Taalakkoord. Hiertoe zijn in de bibliotheken en welzijnsorganisaties Leerhuizen, Taalhuizen en Leerpunten ingericht, waar mensen zonder afspraak kunnen binnenlopen voor hulp op het gebied van de basisvaardigheden.

Positieve waardering

“Als opleiders willen we de positieve waardering voor deze mensen bevorderen. Inburgeraars en Educatie cursisten naar buiten toe een gezicht geven kan daaraan bijdragen”, aldus Lisanne. Samen met communicatieadviseur Evelien Drost interviewde zij 28 mensen die als volwassenen bij Rivor de Nederlandse taal leerden lezen, schrijven en spreken. Fotograaf Rens Plaschek portretteerde de geïnterviewden en zo ontstonden het boek en de expositie ‘Wat ben je mooi’. De expositie reist twee jaar rond in de regio en is inmiddels in Tiel, Geldermalsen en Kerkdriel te zien geweest.

“De mensen op de foto hebben allemaal om een andere reden op latere leeftijd Nederlands geleerd”, vertelt Lisanne. “Bijvoorbeeld omdat het vroeger op school niet lukte, omdat ze hier terecht kwamen door de liefde voor een Nederlandse partner, of omdat ze op de vlucht voor geweld en onderdrukking naar Nederland zijn gekomen. Voor hen allemaal is beheersing van de Nederlandse taal de sleutel om mee te kunnen doen in Nederland. En dat willen ze.”

“Met het project ‘Wat ben je mooi’, willen we vooroordelen wegnemen en mensen inspireren: Iedereen die moeite heeft met Nederlands, lezen, schrijven, spreken en/of luisteren, werkgevers en collega’s in bedrijven waar deze mensen werken. Mensen met dromen en verlangens die hun best doen om deze in Nederland te verwezenlijken door deel te nemen en bij te dragen aan de maatschappij.”

Taal op de werkvloer

Naast Inburgering en Educatie is er de leerroute ‘Taal op de werkvloer’, waar mensen aan deelnemen via hun werkgever. Dit opleidingstraject is erop gericht het taalbegrip te verbeteren van medewerkers die moeite hebben met de Nederlandse taal. Dat kunnen mensen zijn van wie Nederlands niet de moedertaal is, maar ook Nederlanders die het lastig vinden om werkbriefjes in te vullen, het personeelsblad te lezen of mailtjes te schrijven. Behalve vakkennis is namelijk vaktaal belangrijk om goed en veilig te kunnen samenwerken. Praktisch gaat het hierbij om het kunnen begrijpen van hygiëne-, werk- en veiligheidsinstructies (arbo), het samenwerken en de omgangsvormen tijdens het werk met collega’s of met klanten.

“Werkgevers in de regio erkennen steeds vaker de toegevoegde waarde van onze trajecten”, vervolgt Lisanne. “Ze ervaren in hun bedrijf dat taalvaardigheid ertoe doet, op het werk en daarbuiten. Het uitgangspunt van onze trajecten is dan ook altijd maatwerk en praktische toepasbaarheid. De leerbehoeften van de medewerker(s) zijn het startpunt.”

Werkgevers die willen weten hoe het precies zit met subsidie voor opleidingen, incompany trainingen en tegemoetkomingen voor individuele medewerkers kunnen contact opnemen met Rivor Volwassenenonderwijs. «

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkoparnhem-nijmegen.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: