De dialoog over transities een gesprekstool met en voor mkb-ondernemers

Geplaatst op 31 maart 2025

Ondernemers in het mkb bevinden zich in een almaar turbulenter wordende omgeving (Speijer, 2022), waarbij ze geconfronteerd worden met complexe vragen: hoe kom ik aan goed geschoold personeel, wat moet ik met AI, hoe ga ik om met ‘zero-emissie’ zones in de binnenstad of energievraagstukken op mijn bedrijventerrein? Deze vraagstukken zijn inmiddels geen uitdagingen meer van morgen, maar de uitdagingen van vandaag.

“Als Lectoraat Kansrijk Ondernemen en HAN Slim – Smart Region van de HAN University of Applied Sciences willen we beter zicht krijgen op hoe de mindset van de ondernemer invloed heeft op de manier waarop hij of zij met de uitdagingen voor zijn onderneming omgaat. Hiermee hopen we zowel mkb’ers als regionale (publieke) dienstverleners die met deze transitiethema’s bezig zijn te bereiken en ze verder te helpen.”

“Om de ondernemende mindset te verkennen hebben wij een interactieve gesprekstool ontwikkeld. De tool voelt als een ‘spel’ waarin ondernemers kaartjes met uitspraken moeten rangschikken in een ‘grid’ op basis van prioriteit. De kaartjes bevatten uitspraken die een mogelijke houding van een ondernemer over een transitiethema weergeeft, zoals bijvoorbeeld ‘ik ben er nieuwsgierig naar’, ‘ik zie het als een kans’, ‘ik heb er geen tijd voor’ en ‘ik kan het niet terugverdienen’. Door het proces van rangschikken en in gesprek te gaan over de keuzes die de ondernemer daarin maakt, ontstaat een dieper inzicht in de houding van de ondernemer. Dit leidt dan tot een diepgaander en ‘ander’ gesprek over de situatie waarin de onderneming en de ondernemer zich bevinden.”

“Op dinsdag 11 februari 2025 hebben wij deze interactieve gesprekstool getest met mkb-ondernemers in het OndernemersLab Nijmegen*. Elke ondernemer nam een voor hem of haar urgent transitievraagstuk in gedachten en rangschikte de kaartjes op basis van prioriteit. Dit resulteerde in een waardevol inzicht waar de ondernemer staat, maar ook hoe hij of zij zich verhoudt t.o.v. collega-ondernemers. Tevens leverde het ons nuttige input op om de gesprekstool door te ontwikkelen. De komende tijd gaan we de gesprekstool samen met studenten verder inzetten om meer inzichten op te halen bij mkb-ondernemers. Wil jij als mkb-ondernemer of (publieke) mkb-dienstverlener weten wat de mogelijkheden zijn om ook aan de slag te gaan met de gesprekstool? Stuur dan een e-mail naar Janneke.Delisse@han.nl.”

Meer weten over het onderzoek? Bekijk de volgende link: https://www.han.nl/projecten/2024/informele-verbinders/

Antoine van den Berg, Thomas Lans en Janneke Delisse
Lectoraat Kansrijk Ondernemen
HAN University of Applied Sciences

* Wat is het ondernemerslab? Het OndernemersLab Nijmegen is een fysieke plek waar we vanuit het Lectoraat Kansrijk Ondernemen ondernemers, onderzoekers en onderwijs verbinden! Doormiddel van worskhops, events en andere doe-sessies brengen we verschillende partijen samen om te werken aan ondernemersvraagstukken van de toekomst

Speijer, T. (2022). Levensgebeurtenis digitaliseren: online marketing en verkoop. K. v. Koophandel.
Van Marwijk-Hol, M., & Van der Zeijden, P. (2023). De maatschappelijke waarde van het MKB: Een onderzoek onder het MKB. K. V. MKB-Nederland.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkoparnhem-nijmegen.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: